Advertisements

Dlaczego kochamy smak Coca-Coli?

Odzież damska - porównaj na Ceneo




Gdy czujesz pragnienie, a skwar potęguje je. Niejednokrotnie odpowiedzią jest myśl: Napiłbym się coli z lodem. Oczom naszej wyobraźni pojawia się wtedy charakterystyczna w swoim kształcie butelka z czerwoną etykietą. - Coca-Cola.

Skąd wziął się fenomen tego napoju, który doprowadził do tego, że dzisiaj Coca-Cola jest jedną z najbardziej rozpoznawanych marek na świecie, a koncern ją produkujący jedną z największych na świecie firm?

A co jest w takim razie jest w składzie? 
Obecnie Coca-Cola to nie tylko jeden klasyczny napój, ale także ponad dwadzieścia innych smaków stworzonych na jej podstawie, które noszą wspólną nazwę, oraz oznaczone są dodatkowo informacją o zmienionym smaku, czy składzie. Nie wszystkie dostępne są na wszystkich rynkach, ale za to znajdziemy wśród nich naprawdę niezwykłe odmiany. Takie jak chociażby colę o smaku mango, malinową, waniliową, wiśniową czy brzoskwiniową. Jeżeli ktoś podróżuje na Daleki Wschód bez wątpienia natknie się na Coca-Colę bezbarwną. Jej smak budzi co prawda ciągłe kontrowersje, ale nie wypada się wypowiadać na ten temat, jeżeli się jej nie spróbowało. 









Jak widać ten niepozorny napój ma historię tak bogatą, że wystarczyłoby na kilka sezonów serialu dokumentalnego. Zatem, gdy będziecie wrzucać kostki do szklanki z coca-colą wspomnijcie niezwykłą opowieść, która stanowi historię tego napoju. Nie wypada, wiec zakończyć inaczej niż słowami. Enjoy Coca-Cola.




Historia Coca Coli sięga wojny secesyjnej w Stanach Zjednoczonych. Niejaki John Stith Pemberton, z wykształcenia farmaceuta został ranny w bitwie, a w trakcie leczenia, niefortunnie uzależnił się od popularnego wtedy środka przeciwbólowego, jakim była morfina. Jako pasjonat farmaceutyki, postanowił stworzyć lek, który będzie koił nerwy. Dzisiaj mało kto pamięta, że pierwotnie Coca-Cola zawierała w swoim składzie liście południowoamerykańskiej rośliny Krasnodrzewu pospolitego, zwanego przez miejscowych koka. Do receptury dodał także zawierający kofeinę wyciąg z afrykańskich orzeszków kola. Na tej bazie stworzył napój, który sam opisał, jako „ tak pyszny, orzeźwiający i dobry, że Bóg by nim nie wzgardził”. Nazwał go Pemberton’s French Wine Coca” Odnosząc się do jego składu, przyjaciel Pembertona i jego wspólnik zaproponował odnoszącą się do składników napoju, nazwę Coca-Cola, oraz wykaligrafował tą nazwę, która po latach stała się symbolem rozpoznawalnym na całym świecie. 
Było to w roku 1893,
Początkowo Pemberton sprzedawał swój napój z saturatora, a dzienna sprzedaż wynosiła zaledwie 5 szklanek. Jednakże napój tak zasmakował miłośnikom orzeźwienia, że już w roku 1912 roczna wartość jego sprzedaży wyniosła 50 milionów dolarów.
Potem było już, że tak powiem z górki. Profesjonalny marketing i nakłady na rozwój opłaciły się. Dzisiaj Coca-Cola jest najpopularniejszym i najbardziej rozpoznawanym napojem gazowanym na świecie. Warto przy tym dodać, że ten karmelowy napój popularny jest nie tylko dzięki marketingowi, ale bardzo wielu osobom po prostu smakuje. I to pomimo tego, że z biegiem lat jego receptura się nieco zmieniła. 
Ze składu zniknęły, co dziś jest oczywiste liście koki.

Poza składnikami, wymienionymi na etykiecie czyli głównie wodą, cukrem, dwutlenkiem węgla i karmelem, skład zawiera sekretną recepturę tak zwanych przypraw, które nadają Coca-Coli jej jedyny w swoim rodzaju smak. Oryginalna receptura jednocześnie znajduje się w pilnie strzeżonym sejfie w jednym z banków w Atlancie.
Poza butelką, znakiem graficznym, czy oczywiście smakiem z Coca-Colą mamy jeszcze jedno oczywiste skojarzenie. Jest nim Święty Mikołaj. Sympatyczny krasnolud w czerwonym stroju nie ma nic wspólnego z historycznym św. Mikołajem, biskupem Miry. Rubaszny dziadzio z workiem prezentów powstał właśnie dzięki Coca-Coli. W roku 1931 amerykański ilustrator Huddon Sundblom na zlecenie działu marketingu firmy stworzył postać do bożonarodzeniowej reklamy. Wzorując się trochę na swoim przyjacielu, a trochę na sobie samym. Starszy, zabawny pan w czerwonym kubraku i czapce, bardziej przypominającej czapkę krasnala lub pajacyka, zamiast biskupiej mitry został przyjęty przez społeczeństwo z wielką sympatią. Do tego reklamy w których się pojawiał, pełne były zabawnych elementów. Chociażby plakat, na którym Mikołaj, który zakradł się do domu przynieść worek z prezentami, podkrada mieszkańcom z lodówki butelkę coca-coli. Wizerunek św Mikołaja spopularyzowany przez reklamy tak wrósł w kulturę masową, że dzisiaj stał się synonimem św. Mikołaja, który był jego pierwowzorem i stał się nieformalnym symbolem Bożego Narodzenia.


Coca-Cola przez lata była także symbolem kapitalistycznego dobrobytu, co wykorzystywała często komunistyczna propaganda. Chęć sięgnięcia po ten brązowy napój, nawet w krajach komunistycznych, był jednak silniejszy niż ideologia i w latach 70-tych Coca-Cola pojawiła się w Polsce, a nawet w Chinach.
Zapewne niewiele osób wie, że w latach 80-tych koncern postanowił zmienić nieco recepturę i co za tym idzie smak. Spotkało się to z tak ogromnymi protestami konsumentów, że firma wycofała się z tego pomysłu i przywróciła na rynek dotychczasową colę. Świadczyć to może o tym że nie tylko marketing zdecydował o popularności Coca-Coli, ale przede wszystkim jej smak.
Coca-Cola stała się tak popularna, że od wielu lat jest elementem kultury masowej. Symbolika tego napoju przeniknęła do sztuki stała się motywem prac wielu artystów. Chociażby Adnyego Warhalla.



Także w historii muzyki ta marka pozostawiła swój ślad. Do reklam Coca-Coli swój wkład włożyli tacy artyści, jak Aretha Franklin czy Ray Charles. Niejedna piosenka z reklamy trafiła tez na czołówki światowych list przebojów. Niewiele osób natomiast wie, że autorką polskiego hasła reklamowanego Coca-Coli z lat osiemdziesiątych a mianowicie : „Coca-Cola to jest to” była Agnieszka Osiecka, czołowa polska poetka i autorka teksów wielu polskich przebojów tego okresu. Za to autorem hasła reklamowego „Coca-Cola. Co za radość” był profesor Jerzy Bralczyk, autorytet w dziedzinie językoznawstwa. Światową sławę zdobyły reklamy z pierwszoligowymi gwiazdami. Selena Gomez zamieściła na swoim Instagramie jedno z najpopularniejszych zdjęcie w historii tej sieci społecznościowej, na którym popija właśnie kokę z lodem. Ciekawostką jest, że w jednej z reklam wiele lat temu wystąpił nieznany wtedy nikomu aktor Keanu Reeves. Dzisiaj jeden z czołowych aktorów kina światowego.

Wykorzystane Materiały:








Odchudzanie, kondycja potencja, zdrowie skóry i włosów, dobre samopoczucie:

 Ekskluzywna Drogeria Internetowa

Farba, dzięki której obniżysz koszty

ogrzewania i pozbędziesz się problemu grzyba

 Farba Termointeligentna
 Suplementy Diety Najtaniej

Ekskluzywna drogeria dla 

miłośników dobrej kondycji, urody i zdrowia:

 Ekskluzywna Drogeria Internetowa

Największy wybór i najniższe ceny znajdziesz na:

Buty damskie - zobacz ceny

NAJWIĘKSZY TEGO TYPU KANAŁ 

NA POLSKIM YouTube

www.gazetki-promocje.pl

Lidl | Biedronka | Pepco | Tesco | Auchan i wiele innych

Prześlij komentarz

0 Komentarze